4. szakasz

20164szak

20164szakmap

funiq

Kövesd a szakaszt a FunIQ interaktív térképén!

A 2004-es évet követően, amikor Karcag, mint rajtállomás egyszer már szerepelt a Tour de Hongrie programjában, a 2015-ös a kilencvenedik születésnapján visszatérő versenyen a település kiemelt városként kapcsolódott be újra a programba. A harmadik szakasz célállomásaként, majd pedig innen továbbindulván a királyszakasz rajtjaként tündökölt.

Karcag logo_fekvo_evszammal_zold [varos] [Converted]

2015. Augusztus 7-én, pénteken kora délután rajtolt Abonyból a Tour de Hongrie mezőnye, két bátor fiatalember, a szegedi Mugenrace csapatát erősítő Ruttkay Zoltán és az újvidéki Kasza Gábor rögtön a rajt után szökésre vállalkozott. A mezőny – amelynek mozgását a sárga trikós Marek Canecky csapata, a BMC-Amplatz irányította, szinte ügyet sem vetett az akcióra. Így történhetett, hogy a duó öt és fél percesre hízlalta az előnyét, s féltávnál már úgy látszott, akár el is érheti célját.

Az üldözők a befutóhoz közeledve aztán magasabb sebességi fokozatba kapcsoltak, és éppen a karcagi körpályára érve fogták meg a szökevényeket.

Három kört tekert a mezőny a Nagykunság fővárosában, ebből két kör már a sprintre való készülődéssel telt. A hálás publikum remek sprintet láthatott, amelynek végén a német Manuel Porzner emelhette a magasba karjait, a szombathelyi prológ után a karcagi befutót is ő nyerte.

Másnap majdnem pontosan délben rajtolt Karcagról a Tour de Hongrie mezőnye, hogy teljesítse a királyetap 145 kilométeres távját.

karcag_hungarikum_a_birkaporkolt_plakat_

2016-ban Cegléd városából indulva érkezik meg a karaván Karcagra – a magyar hungarikumként levédett birkapörkölt fővárosába -, ezúttal is a harmadik szakasz során, hogy aztán innen továbbindulva hódítsa meg hazánk legmagasabb pontját.

Karcag

Ahogyan a múltban már több ízben, úgy természetesen a 2016-os Tour de Hongrie királyszakasza során is hazánk legmagasabb pontjának, a Kékestetőnek a meghódítása lesz a feladat.

A Kékestető Magyarország legmagasabb hegycsúcsa. Hivatalosan 1014 méter magas, egyes források azonban 1015 méterre konstatálják. Hazánk egyik legjelentősebb klimatikus gyógyhelyeként természetesen turisztikai központ. A csúcsra 1978-ban építettek műutat, amely elsődlegesen az 1981-ben felállított TV-torony megépítésére szolgált, immáron azonban a kerékpárosok számára is lehetőséget kínál. A királyszakasz minden kerékpáros verseny legnehezebb, döntő jelentőségű etapja. Sokszor itt dől el az összetett helyezések sorsa, megnyerése már önmagában is kiváltságnak számít.

kekes

A Tour de Hongrie mezőnye első ízben 2001-ben hódította meg a hegycsúcsot. A Tiszaújvárosból érkező karavánból a jugoszláv Mikos Rnyakovics bizonyult a legjobbnak, így elsőként ő diadalmaskodott az emelkedőn. Két évvel később a horvát Matija Kvasina hódította meg a hegyet, míg első magyarként 2003-ban Lengyel Tamás a Ferencváros kerékpárosa győzött, ugyanis abban az évben egy 3,4 kilométeres egyéni hegyi időfutamot is rendeztek.

2004-ben az ukrán Anatolij Varvaruk, míg 2005-ben az új-zélandi Glen Chadwick diadalmaskodott itt, majd a délutáni hegyi időfutamot ismételten Lengyel Tamás nyerte, ezzel a verseny összetettjét is elhódítva. Ahogyan tavaly londoni olimpikonunk Lovassy Krisztián fogalmazott, Mátraházáig a sprinterek is simán felérnek, onnan viszont sorrendben 9,8; 7,4; 9,2; 7,8; 8,6; 7,4 és 7,3 százalékos részek következnek, azaz az utolsó bő három kilométer átlagmeredeksége 8,2 százalék.

2015-ben Karcagról rajtolt a Tour de Hongrie mezőnye, hogy teljesítse a királyetap 145 kilométeres távját. Az első kilométereken kialakult négy fős szökés hiába gyűjtött össze három percnyi előnyt, már az Eger környéki dombokon megadta magát. A Kékesre vezető emelkedőn aztán megkezdődött az igazi harc, amelyben hamar alul maradt a sárga trikós szlovák Canecky, de az osztrák Amplatz-BMC nem búslakodott, hiszen előrelépett a csapat másik menője, a szlovén Andi Bajc, aki a legjobban bírta az utolsó métereket és megnyerte a Tour de Hongrie királyetapját. Az utolsó métereken a cseh Tyborral vívott nagy csatát, végül két másodperccel bizonyult gyorsabbnak.

A harmadik helyen a német Backofen futott be, aki ezzel az U23-asok versenyében vette át a vezetést. A legjobban azonban a negyedik helyezett, a luxemburgi Tom Thill örült, hiszen kitartásának köszönhetően, csaknem egy perces előnnyel vette át a vezetést a sárga trikóért folyó harcban. A legjobb magyarra sem kellett túl sokat várni, Thill mögött az ötödik helyen Lovassy Krisztián futott be, aki betartotta a szavát, sprinter létére a Kékesen is a főszereplők közé tartozott.

© www.facebook.com/VanikZoltanFoto

A Kékestető meghódítása kimondatlanul is a 2016-os viadal egyik leginkább várt történése lesz, amelynek kapcsán már most dörzsölhetjük a tenyerünket.

Július 2-án mindenesetre nemcsak a profikra vár majd itt nagy kihívás, a Kékesre fel! országúti kerékpáros teljesítménytúra keretében bárki próbára teheti magát a “gyilkos” emelkedőn! Már készültök?

Kekes