Prológ

Útvonal:
http://www.bikemap.net/hu/route/3135328-tdh-2015-szombathely-prolog/

 

Prológ augusztus 4., Szombathely

2015. augusztus 4. kedd

Szombathely (egyéni időfutam, 1,2 km)

Szintemelkedés: 0 m
Útvonal: II. Rákóczi Ferenc utca (rajt), Thököly Imre utca, Hunyadi János út, Szent Márton utca, Fő tér (cél)
Várható utolsó célba érkező: 18:40

Grand Départ, azaz franciául a „Nagy Rajt”. Amennyiben egy kicsit el akarnánk túlozni a dolgokat, akkor nyugodtan mondhatnánk, hogy a 2015-ös Tour de Hongrie „Nagy Rajtjának” Magyarország egyik legrégebbi városa, Vas megye székhelye Szombathely ad otthont.

Szombathely címereA megmérettetés 2015. augusztus 4-én kedden 1,2 kilométeres egyéni időfutammal rajtol, majd másnap az első szakasz rajtállomása is Szombathely városa lesz. A május 8-ai országos sajtótájékoztatón jelen volt Koczka Tibor alpolgármester, aki kifejtette reményét annak okán, hogy néhány éven belül, reményei szerint újra pezsgő kerékpáros élet lehessen Szombathelyen.

„Rendkívül megtisztelő Szombathely számára, hogy részese lehet a Tour de Hongrie 2015-ös versenyének. Azt reméljük, hogy az esemény kapcsán városunk ismét visszakerülhet a magyar kerékpározás és a magyar kerékpársport életébe” – mondta az alpolgármester.

A város dicső múlttal rendelkezik a hazai kerékpársport történelmében, hisz itt alakult meg 1894 májusában a Magyar Kerékpáros Szövetség, és itt adták át az ország első pályakerékpáros pályáját, még ugyanebben az esztendőben.

 

Szombathelyi kerékpáros pálya

„Már az első évben elkészült ez új szövetségnek az országban páratlanul álló
kerékpáros versenypályája. A pálya a városi parkban fekszik, 400 méter hosszú,
a czéloldalon 8, egyebütt 7 méter széles; a fordulóknál a legnagyobb magassága
1,85 méter. Burkolata sámfalvi mészkőzúzalék és kátrányréteg. Modern technikai
konstrukcziója, átmeneti görbéivel a legjobb pályák egyikévé tette”
– írta róla akkoriban a magyar sajtó (B. Kiss Zoltán fotója)

 

Természetesen a Tour de Hongrie történetében is számottevő szereplő a város, hisz például 1963-ban Szombathelyről indult és ott is ért véget az az évi magyar kerékpáros körverseny. A 19. alkalommal megrendezett viadal alig néhány nappal azután vette kezdetét, hogy Valentyina Tyereskova első női űrhajósként szétnézhetett a Világűrben.

Előzetesen azt várták a szakértők, hogy a viadal majd a Német Demokratikus Köztársaság versenyzőiről szól, akik a „Béketáborból” ezúttal is hazánkba látogattak.

Ennek megfelelően az NDK sportolói uralták a verseny első részét, a Szombathely–Mosonmagyaróvár, a Mosonmagyaróvár–Budapest és a Budapest–Kaposvár etapot is toronymagasan nyerték, Kellermann, illetőleg Krause révén. Később a balatonlellei 50 kilométeres csapat időfutam során azonban az Újpesti Dózsa kettes számú sora (Török Győző, Stámusz Ferenc, Mészáros András) meglepte őket, toronymagasan megnyerve a kronót. Később az Inota és Szombathely közötti záró szakaszt is egy német kerékpáros nyerte, Lothar Höhne személyében, ám összetettben végül hazai sikernek tapsolhatott a nagyérdemű, mivel húsz másodperc fórral Mészáros András diadalmaskodott.


Mahó, Mészáros, Stámusz

Mészáros András (középen) egy évvel később, a tokiói olimpián
Mahó László és Stámusz Ferenc társaságában. Érdekesség, hogy
mindhárman nyertek Tour de Hongrie-t, Mészáros András 1963-ban,
Mahó László 1964-ben, Stámusz Ferenc pedig 1965-ben (Fotó: MTI)

 

Szombathely városa tehát a hatvanas években szerencsét hozott a magyar kerekeseknek, bízzunk benne, hogy ez 2015-ben sem lesz másképp. 2015. augusztus 4-én találkozzunk Szombathelyen!

 

Szombathely, Főtér