41. Tour de Hongrie: Valter Attila diadala, hegyi befutóval (2020)

 A 41. Tour de Hongrie végén fantasztikus magyar siker született, Valter Attila nyerte el az összetett győztesének járó sárga trikót!


(Fotók: Tdh.hu/Vanik Zoltán, Pertorini Márió, Halmágyi Zsolt, Tuba Zoltán)

A koronavírus-járvány miatt a kerékpársportban is feje tetejére állt a teljes versenyszezon, ám a hosszú kényszerszünetet követő újraindulásnál kedvező időpontot kapott a Tour de Hongrie. A legnagyobb magyar kerékpárversenyre augusztus 28. és szeptember 2. között kerülhetett sor, s az időpont vonzotta a nagy csapatokat is: öt World Team és nyolc Pro Team is leadta a nevezését, ezzel minden idők eddigi legerősebb mezőnyét várhattuk Magyarországra. Augusztus utolsó napjaiban aztán éppen rosszabbra fordult a járványhelyzet hazánkban, így kevésen múlt a sikeres raj. A csapatok azonban rendben megérkeztek, és az előírt járványvédelmi előírások betartása mellett végül a hivatalos rajtengedélyt is megkapták az esztergomi Bazilika főbejárata előtt...

Az első szakasz sprintbefutóval ért véget és a spanyol Jon Aberasturi győzelmét hozta: az Esztergom körül kijelölt körpályán 118 kilométert tett meg a mezőny, a befutóra gyönyörű környezetben, a Bazilika lábánál került sor.
A befutó után hosszú utazás várt a karavánra, hiszen másnap már Debrecenből rajtolt a második szakasz. A befutónal Hajdúszoboszló adott otthont, a fürdővárosban az olasz Jakub Mareczko, a CCC Team versenyzője nyerte a befutót, de a második szakasznak magyar hőse is volt, a csaknem 130 kilométeren át szökésben lévő Szatmáry András, a magyar válogatott versenyzője, aki az összetettben a harmadik helyre lépett előre.

Következett a Karcag és Nyíregyháza között kijelölt 182 kilométeres etap, szinte teljesen sík pályán. Huszonöt esztendeje, 1995-ben járt legutóbb Nyíregyházán a Tour de Hongrie mezőnye: a rendszerváltás utáni harmadik Magyar Körversenyen az orosz Szergej Ivanov viselte a szabolcsi fővárosban is az összetett legjobbjának járó színes mezt – amely akkoriban a főszponzor miatt pirosban pompázott. Nyíregyháza mindeddig öt alkalommal volt a Tour rajt- vagy célállomása.
A karcagi Kossuth térről délután fél egykor indult útjára a karaván, hogy fél öt környékén a nyíregyházi Kossuth térre érkezzen. Ezen a napon is Jakub Mareczko emelhette magasba a kezét, vagyis Valter Attila klubtársának sikerült dupláznia. Sőt, egy nappal később Mareczko triplázott! A viadal negyedik napján, a Sárospatak és Kazincbarcika között 180 kilométeres etapon is ő volt a leggyorsabb!

A nemzetközi viadal utolsó napján, a királyetapon, Miskolc és Gyöngyös-Kékestető között 188 kilométer várt a résztvevőkre, s a döntés – nemcsak a szakaszgyőzelemről, hanem a Tour de Hongrie összetett sikeréről is – az utolsó tíz kilométerre maradt. A Mátraházára vezető emelkedő első kilométerein a Jumbo-Visma sora diktálta a tempót, négy versenyzője húzta a sort, de ez a taktika nem járt sok sikerrel, bár sokan leszakadtak a sorról, a legerősebbek – köztük Valter Attila – továbbra is ott tekertek az élen. Az idei Tour de Hongrie legmagasabban jegyzett bringása, a Cseh Körverseny győztese, az ausztrál Damien Howson (Mitchelton-Scott) két és fél kilométerre a céltól robbantott, üldözői egyre jobban lemaradtak tőle, miközben Valter Attila egy nyolc fős csapatban próbálta tartani a lépést.

Howson túl nagy tempót diktált magának, egyre többször nézett hátra, Valter Attila pedig a jelre várt: ez az utolsó kilométert jelző tábla volt ezen a napon. A CCC Team magyar versenyzője kiállt a nyeregből, s elképesztő hajrába kezdett. Előbb faképnél hagyta az ausztrált, s már kétszáz méterre a céltól látszott, hogy senki sem tudta követni, magabiztosan nyerte meg a kékestetői befutót! „Az egész csapatom zseniális volt ezen a versenyen, az előző három nap szakaszgyőzelmeihez ugyan nem sokat tettem hozzá, csak egy-egy kulacsot. Ma nagyon jó lábaim voltak, a támadásig egészen könnyedén tudtam jönni, de vitt a motiváció, annyi embertől hallottam, hogy hajrá Attila, így nem lehetett elveszíteni. Nagyon köszönöm mindenkinek, hajrá magyarok!” – mondta a célban a huszonkét esztendős Valter Attila, aki pályafutásának eddigi legnagyobb sikerét érte el.

A szakaszsiker ugyanis egyben azt jelentette, hogy ő szerezte meg az első helyet a 41. Tour de Hongrie összetett versenyében is, Lengyel Tamás 2005-ös sikere óta, tizenöt esztendős szünet után ünnepelhettünk újra magyar győztest a hazai körversenyen! Az összetett verseny második helyén a Trek-Segafredo junior-világbajnoka, az amerikai Quinn Simmons, a harmadikon pedig az ausztrál Damien Howson (Mitchelton-Scott) végzett.

A szakaszgyőztesek – 1. szakasz, Esztergom–Esztergom (118 km): Jon Aberasturi (spanyol, Caja Rural-Seguros-RGA). 2. szakasz, Debrecen–Hajdúszoboszló (158 km): Jakub Mareczko (olasz, Team CCC). 3. szakasz, Karcag–Nyíregyháza (182 km): Jakub Mareczko (olasz, Team CCC). 4. szakasz, Sárospatak-Kazincbarcika (180 km): Jakub Mareczko (olasz, Team CCC). 5. szakasz, Miskolc–Gyöngyös-Kékestető (188 km): Valter Attila (magyar, Team CCC)

41. Tour de Hongrie (2020. augusztus 29–szeptember 2., 826 km)

Az összetett végeredmény:
1. (sárga trikóban) Valter Attila (magyar, Team CCC) 18:45:55
2. Quinn Simmons (amerikai, Trek-Segafredo) 12 mp h.
3. Damien Howson (ausztrál, Mitchelton-Scott) 16 mp h.

A gyorsasági pontversenyben: 1. (zöld trikóban) Jakub Mareczko (olasz, Team CCC)

A hegyi pontversenyben: 1. (piros trikóban) Valter Attila (magyar, Team CCC)

A legjobb magyar versenyző: 1. (fehér trikóban) Valter Attila (magyar, Team CCC)

A csapatversenyben: 1. Jumbo-Visma (holland)