TdH 2021

Küldetésünk a biztonságos közlekedés!

Másfél méter!


A Tour de Hongrie szervezőbizottsága 2018-ban indította el a másfélméteres előzési oldaltávolság betartására ösztönző közlekedésbiztonsági kampányát – csatlakozva a Tour de France kezdeményezéséhez. Már az első évben több hazai állami és civil szervezet is csatlakozott hozzánk. Az azóta eltelt időben egyre több helyen, egyre több felületen jelent meg a másfélméteres felhívás, sőt még a KRESZ változtatása is felmerült - talán ez is hozzájárult ahhoz, hogy egyre többen és bátrabban ülnek bringára akár a városokon kívül is, sportolási céllal. Idén a Groupama Biztosító is belépett a támogató partnerek közé, és ez volt az apropója kedden, a Hungaroringen tartott sajtótájékoztatónak. Nagy öröm számunkra, hogy az Aktív Magyarország kormánybiztosság mellett az ORFK-OBB és a Magyar Közút is elfogadta a meghívást, és a Groupama Biztosító vezetéstechnikai pályáján közösen beszélhettünk a téma fontosságáról.



A témában készített legfrissebb kutatás szerint a kerékpárral közlekedők nyolcvanegy százaléka tervezi, hogy az őszi hónapokban is nyeregben marad. Annak ellenére, hogy van bennünk félelem: leginkább attól tartanak, hogy az autósok túl közel kerülnek hozzájuk előzés során. Ilyenkor az autó szinte magára szippantja a kerékpárost, ami végzetes balesethez vezethet. A Groupama Biztosító ingyenes vezetéstechnikai tréningekkel segíti a Révész Máriusz, az Aktív Magyarországért felelős kormánybiztosa által támogatott Tarts másfél méter oldaltávolságot! figyelemfelhívó kampányt – jelentették be a Groupama Tanpályán tartott sajtótájékoztatón.

A Groupama Biztosító megbízásából készített országos kutatás is alátámasztja, hogy a kerékpározás egyre népszerűbb hazánkban. A kerékpárt használók ráadásul a kellemetlen időjárási körülmények között sem mondanak le erről a közlekedési eszközről: negyvenkét százalék esős időben, ötvenhat százalék hideg időben, hatvan százalék erős szélben is útra kel. Ennek megfelelően nyáron és ősszel is közel azonos számban pattannak a nyeregbe, a nyári nyolcvanhat százalékhoz képest őszre mindössze öt százalékpontos lemorzsolódás vetít előre a kutatás. Az autósoknak ezért nagyon odafigyelve kell közlekedniük ezekben a hónapokban, hiszen romlanak látási viszonyok és csúszósabbá válnak az utak.



A kutatás során megkérdezték a bringásokat arról is, mit tartanak a legnagyobb problémának az utakon? Legnagyobb veszélyforrásként azt a szituációt említették, amikor autós társaik nem tartanak megfelelő oldaltávolságot a kerékpáros mellett előzés közben. Az autósok ugyanakkor a kivilágítatlan kerékpárosoktól tartanak leginkább.



A kerékpárosok félelme nem alaptalan – hívta fel a figyelmet Berzai Zsolt rendőr alezredes, az ORFK-OBB főtitkára: „A kerékpározás – bár akad, aki egész évben műveli – jellemzően idényhez köthető közlekedési forma. Ennek megfelelően a tavaszi és a nyári hónapokban fordulnak elő a leggyakrabban a kerékpáros balesetek. A balesetek több mint negyede tizenhat és húsz óra között történik. Más megközelítésből a kerékpáros halálos balesetek huszonhat százaléka rossz fényviszonyok között esik meg, jellemzően a szürkületi, sötétedési időszakban. Kerékpárral közlekedve különösen fontos a láthatóság, éppen ezért ajánlott a színes, feltűnő ruházat viselése, valamint a kerékpár megfelelő kivilágítása. A halálos kerékpáros balesetek ötvennyolc százaléka történik városi környezetben. Így nem véletlen, hogy a kerékpáros közlekedésbiztonság témaköre a hazai közlekedésbiztonság szerves részét képezi, az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság is támogatja a Tarts másfél méter oldaltávolságot! kampányt. Felmértük országosan azon helyszíneket, ahol közlekedésbiztonsági, forgalomtechnikai szempontból is indokolt figyelemfelhívó táblák kihelyezése.”



Révész Máriusz Aktív Magyarországért felelős kormánybiztos hangsúlyozta, hogy 2011 és 2019 között évente átlagosan hatszáz-hatszázötven halálos közlekedési baleset történt a hazai közutakon. „Mivel ez a sok emberélet teljesen feleslegesen vész oda minden évben, így lépéseket kell tenni a megmentésük érdekében. Ennek alapköve egy átfogó szemléletváltás megtétele. Ezért indítottuk el a „Tarts másfél méter oldaltávolságot!” elnevezésű kampányt is, illetve ezért készítettük el a „Közlekedő kisokos” munkafüzetet, amelyet minden évben eljuttatunk a negyedik osztályos diákoknak. Kezdeményezésünkre mindez a Nemzeti Alaptantervben is bekerült, az előző tanévben pedig kilencvenhatezer gyerek tett sikeres vizsgát. Céljaink között szerepel annak a megközelítésnek az elfogadtatása is, hogy ne autós-kerékpáros csoportokról beszéljünk, hanem közúti közlekedésben résztvevőkről, hiszen akik ma autóban ülnek, azok holnap kerékpárra pattannak.” A kormánybiztos beszélt arról is, hogy jelenleg Magyarországon az emberek hetvenöt százaléka tartja fontosnak kerékpáros előzésekor a másfél méter távolság tartását, amely szabályként hamarosan a KRESZ-ben is megjelenik.

Eisenkrammer Károly, a Tour de Hongrie főszervezője arról beszélt a sajtótájékoztatón, hogy „mindannyian szeretnénk biztonságban eljutni a célunkig, függetlenül attól, hogy autóval vagy kerékpárral közlekedünk, hogy hivatalos teendőinket intézzük, vagy szabadidőben kelünk útra. Ebben a közlekedésnek hívott társasjátékban a kerékpáros a sérülékeny oldalon játszik. Az évről évre növekvő autóforgalomban érthető, hogy a legtöbb kerékpáros nem érzi magát biztonságban, és akik kerékpárra ülnek, őket is leginkább az előzési oldaltávolság be nem tartása zavarja. A megfelelő oldaltávolság a kerékpárost védi, de a döntés az autóvezető kezében van. Európa sok országában már a közlekedési szabályok közé is bekerült, hogy minimum mekkora oldaltávoslágot kell tartani egy kerékpáros előzésekor. Magyarországon a Tour de Hongrie szervezőinek kezdeményezésére a Magyar Közút Zrt. az ORFK-OBB támogatásával százötven darab olyan figyelemfelhívó táblát helyez ki az utak mellé, amellyel közösen igyekszünk hozzájárulni a kerékpározás biztonságához.”



A Groupama Biztosító hosszú ideje elkötelezett a közlekedésbiztonság támogatásában, ezért is tartotta fontosnak, hogy segítse a kerékpározókat is az utakon. A Tarts másfél méter oldaltávolságot! kampányhoz csatlakozva olyan speciális vezetéstechnikai tréningeket tesz most ingyenesen elérhetővé, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy az autósok és bringások biztonságosabban közlekedhessenek. A Hungaroring területén lévő Groupama Tanpályán megvalósuló kurzusokon a sofőrök a hagyományos vezetéstechnikai feladatok mellett azt is gyakorolják majd, hogy hogyan vigyázhatnak jobban a kerékpárosokra az utakon. „Vállalatunk az egymásra odafigyelő, egymás érdekeit kölcsönösen tiszteletben tartó, fair közúti közlekedés elkötelezett híve és támogatója. Ezért is döntöttünk úgy, hogy csatlakozunk a Tarts másfél méter oldaltávolságot! kampányhoz” – emelte ki Jeanjean Alexandre, a Groupama Biztosító vezérigazgató-helyettese. Hiszünk benne, hogy megfelelő odafigyeléssel számos baleset elkerülhető. Bízunk benne, hogy ingyenes vezetéstechnikai tréningjeink is hozzájárulnak ahhoz a szemléletváltáshoz, amellyel az autósok és a kerékpárosok közlekedése biztonságosabbá tehető a magyar utakon.”

Szeptemberben és októberben összesen háromszáz fő vehet részt az ingyenes „másfél méter” tréningeken. Az érdeklődők a Groupama Tanpálya honlapján, a www.tanpalya.hu weboldalon regisztrálhatnak.


Mikesz Csaba, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. műszaki vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy társaságuk 2018 óta több mint ezer kilométernyi kerékpárút szakasz üzemeltetését vehette át önkormányzatoktól. „Ezzel bekerültünk a hazai kerékpáros vérkeringésbe, ennek megfelelően igyekszünk közvetlen kapcsolatba kerülni velük és egyre jobban megismerni igényeiket. Ebben a saját tapasztalatokon túl nagyban hozzájárult a Tour de Hongrie szervezőivel már régóta fennálló együttműködésünk, amelynek egyik állomása volt a tavaly Dobogókőnél kihelyezett első, a biztonságos másfél méteres távolságra figyelmeztető tábla is. Ennek folytatásaként vállaltuk, hogy idén év végéig százötven táblát helyezünk ki a kezelésünkbe tartozó utakon, egyeztetve a partnerekkel, figyelembe véve a kerékpárosok visszajelzéseit, ezzel is hozzájárulva ahhoz, hogy biztonságos feltételeket teremthessünk a kerékpározni vágyók számára. Az elmúlt másfél év pandémiás helyzetére reflektálva úgy gondoljuk, hogy ha a közösségi tereken be tudjuk tartani a másfél méteres távolságot egymástól, akkor nem nehéz megtenni ezt a közutakon sem.

(A felmérést az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. 2021. júliusában készítette. Az ezer fős válaszadói minta reprezentatív a magyar lakosságra nem, korcsoport, végzettség, lakóhelytípus és régió alapján.)