Tdh 2020

Számíthatnak rájuk a kerékpárosok

Magyar Közút Nonprofit Zrt.


Az egyik népszerű kerékpáros portálon osztották meg örömmel a hírt, hogy megújult a Mátraházáról Kékestetőre vezető út burkolata. Ez a bringások egyik kedvenc terepe, számunkra pedig igazi szívügy, hiszen már több alkalommal vívtak ezen a szakaszon sorsdöntő csatát a Tour de Hongrie résztvevői. S ki tudja, talán hamarosan újra erre vezet a Magyar Kör útvonala.



A hír kapcsán kerestük Pécsi Norbert Sándort, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetőjét, aki készséggel válaszolt kérdéseinkre. Annál is inkább, mert...

– Egy 2018-ban megalkotott törvénymódosítással minden külterületi, főutakkal párhuzamos kerékpárút is a kezelésünkbe került, vagy tavaly óta már nemcsak országos közútkezelő, hanem kerékpárútkezelő is a Magyar Közút – tájékoztatott Pécsi Norbert Sándor. – Ez csaknem ezer kilométernyi kerékpárutat jelent.

– Ebbe a körbe beletartoznak a városi kerékpárutak is?
– A településeken belül a kerékpárutak minden esetben önkormányzati kezelésben vannak.

– Mit jelentett a cég életében, hogy megkapták a kerékpárutakat is?
– A központi üzemeltetési igazgatóságunkon belül külön kerékpáros csoport jött létre, ebben főleg olyan mérnök kollégák dolgoznak, akik maguk is aktív kerékpárosok. Végigtekerik az útvonalakat, vagyis felhasználói szempontból is megvizsgálják a területeket, ezeket a tapasztalatokat pedig megpróbáljuk a napi üzemmenetbe, illetve a hosszú távú fejlesztési koncepcióba is beépíteni.



– Ez azt is jelenti, hogy egyre hosszabb utakat tehetünk meg két keréken?
– Korábban nem feltétlenül egy országos koncepció alapján épültek a kerékpárutak, valóban nagyon sok „kukac” van a térképen, amelyek nem érnek össze. Nagyon fontos feladat összekapcsolni a már működő kerékpárutakat, ezért tesz erőfeszítéseket a kormányzat és ezen keresztül társaságunk, illetve a Nemzeti Infrastruktúra Feljesztő Zrt, amellyel aktív kapcsolatban vagyunk. A kisebb fejlesztések országos szinten akár milliárdos tételeket is jelenthetnek, de a célunk, hogy a legfontosabb útvonalakat megfelelő színvonalúra emeljük.



– Mi alapján döntik el, hogy melyik útvonal a legfontosabb?
– 2018-ban részletesen felmértük, hogy milyen beruházásokra van szükség, abban az évben a legégetőbb beavatkozásokat tudtuk elvégezni, sajnos vannak olyan átvett kerékpárutak, amelyeket nagyon leromlott állapotban kaptunk meg. Ebben az évben már kormányzati támogatással elindulhatott egy olyan felújítási, üzemeltetési program, amellyel a legfrekventáltabb utak használatát biztosítani tudjuk. Rengeteg kerékpárforgalmat számláló berendezést telepítettünk, ezek segítségével vizsgálhatjuk, hogy hova kell esetleg több üzemeltetési erőforrást biztosítanunk. Ebben az évben egy nagyobb fejlesztés keretében tizenhat speciális, univerzális kistraktort tudtunk beszerezni, egy-egy ilyen géppel egy nap több tíz kilométernyi útszakaszt lehet gondozni, ugyanezek a gépek a téli időszakban hóeltakarítási munkát is fognak végezni a forgalmasabb szakaszokon. Bízunk benne, hogy a kerékpárosok idővel egyre jobban fogják érzékelni a pozitív változásokat. Természetesen elsősorban a leginkább használt útvonalakról van szó, például a Budapest és Szentendre közötti szakaszokat, a balatoni bringakört, a Velencei-tó vagy a Tisza-tó körüli kerékpárutakat. Ugyanilyen kiemelt útvonal lesz majd a Budapest és Balaton közötti kerékpárút, illetve a Dunakanyarban épülő útvonal. A mai trendek azt mutatják, hogy a kerékpáros közlekedést ösztönözi, fejleszteni kell. Jó néhány évtizede személyautó központú volt a közlekedésünk, miközben a legtöbb nyugati országban a kerékpáros közlekedésre is nagy figyelmet fordítottak.



– Itthon is érezhető a szemléletváltás?
– Mindenképpen. Egy gyakorlati példát is tudok erre mondani. A magyar közutakon a korábbi évek jogszabályi vonatkozásai miatt bizonyos gépjárműforgalom mellett a kerékpárosok ki voltak tiltva. Dinamikusan fejlődik és bővül a gyorsforgalmi úthálózatunk, a gyorsforgalmi utak hossza a 2016-os adatokhoz képest meg fog duplázódni a következő években, a párhuzamos főutakon ezeket a korlátozásokat lehetőség szerint fel tudjuk oldani. Például a 11-es főúton, ahol korábban tiltva volt a kerékpáros közlekedés, külön nyomvonalat kaptak a kerékpárosok. Szerencsére az eddigi tapasztalatok pozitívak. Természetesen ettől függetlenül az Eurovelo hálózat kiépítése is zajlik.

– Aligha árulunk el kulisszatitkot azzal, hogy nagyon jó az együttműködés a Magyar Közút munkatársai és a Tour de Hongrie szervezői között.
– Nagyon fontos számunkra a jó partneri kapcsolat a legnagyobb magyar kerékpárverseny szervezőivel, hiszen a Tour csapatán keresztül sok olyan kerékpáros szervezet számára is láthatóvá váltunk, akikkel együtt tudunk működni. A bringások már tudják, hogy egységes országos kezelője van a kerékpárutaknak, tudják, kihez kell fordulni, s ha csak lépésről lépésre is, de elindult egy igen pozitív változás ezen a területen. Ezen kívül természetesen maga a verseny is figyelmet kap a részünkről. A Tour de Hongrie csapatával folyamatosan egyeztetünk az adott év útvonaláról, megnézzük, hol várható felújítás, mit lehet a versenyig befejezni, tervezünk-e olyan munkálatokat, amelyek miatt módosítani kell az útvonalon, a mi ajánlásaink alapján is kerül meghatározásra a verseny végleges nyomvonala. A szervezőkkel együtt bejárjuk az útvonalat, ilyenkor megnézzük, szükség szerint milyen munkákat kell elvégezni. Ezek nem feltétlenül jelentenek pluszmunkát, inkább szervezési, ütemezési feladatokat. Ami még nagyon fontos egy ilyen kiemelt turisztikai értékkel bíró eseménynél, az az útesztétika, hogy a televíziós közvetítések során az utak megfelelő képet mutassanak. Ezért úgy időzítjük például a növényzetgondozási munkálatokat, hogy azok minél közelebb kerüljenek a versenyhez.



– A Kékestetőre vezető út javításáról kerékpárosok osztották meg egymás között a hírt...
– Sajnos a mellékút hálózatunk hatvan százaléka teljes felújításra szorulna. Minden tájegységnek megvannak a maga csúcsidőszakai, amikor az esetleg kis forgalmú mellékutak többszörös terhelést kapnak. Igyekszünk a turisztikai szempontból fontosabb szakaszokra fejlesztéseket beütemezni. A Magyar Falu Program keretében a következő években mellékutak fejlesztésére is több lehetőségünk lesz, a rendezettebb, szükség szerint legalább hat méteresre kiszélesített utakon pedig a kerékpárosok is biztonságosabban tudnak majd közlekedni.

Fotók: Dernovics Tamás/magyarepitok.hu; Tour de Hongrie/Tuba Zoltán, Pertorini Mario