Sárga, zöld, piros, fehér: mindenki színes mezt akar!

A nagy kerékpáros körversenyek, a Tour de France, a Giro d’Italia vagy a Vuelta a Espana nézői számára nem újdonság, hogy néhány kerékpáros különleges, színes megkülönböztető mezt visel. Így lesz ez az idei Tour de Hongrie során is: a sárga, a zöld, a piros és a fehér mezért öldöklő lesz a küzdelem!


Egy szakaszverseny sárga trikója (az esetek többségében az összetettben vezető ezt a mezt viselheti) minden kerékpáros álma, ám igen keveseknek adatik meg az a dicsőség, hogy a sportág egyik legbecsesebb mezében versenyezzen.



A legnagyobb becsben tartott színes mezek


Természetesen a Tour de Hongrie során is a sárga megkülönböztető trikót viselheti az a kerekes, aki a legjobb időeredménnyel rendelkezik, vagyis az összetett versenyben az élen áll (persze volt már a magyar Touron piros trikó is a győztesen, amikor az egyik nagy üdítőital gyártó volt az esemény főszponzora).


Született: Franciaországban


Az első Tour de France során még egy megkülönböztető karpereccel jelölték az összetettben élen álló versenyzőt, majd 1919-ben (hat esztendővel az első Tour de Hongrie előtt) szponzori nyomásra a L’Auto magazin színeit idézve vezették be a sárga trikót. Igazság szerint már korábban is próbálkoztak vele, de a belga Philippe Thys akkor egyszerűen nem volt hajlandó felvenni azt. Hivatalosan első ízben 1919-ben Eugene Christophe, toronymagas esélyesként ölthette magára a mezt, az első kőkemény etap után.



Szalontay Sándor sárgában a fertődi rajtnál


A reklám mellett más célok is ösztönözték a mez bevezetését. A versenyben vezető kerékpárost szerették volna valamilyen módon mindig jól láthatóvá tenni a szurkolók és a média számára. Az 1919-es Tour mezőnye azonban csak tizenegy versenyzőből állt és Christophe-nak nem tetszett, hogy így mindenki nyomon tudta követni pozícióját. Az sem tetszett neki, hogy a tíz, még versenyben lévő társa a „kanári” gúnynevet adta neki a mez színe miatt. Nem is bírta elviselni ezt a terhet és végül csak a harmadik helyen érkezett meg Párizsba.


Kanáriból Kannibál


A megkülönböztető mez az évek során egyre nagyobb presztízzsel bírt, bár olykor kisebb-nagyobb botrányok is övezték, a múlt szzad hatvanas éveire  véget ért a trikó negatív megítélése, a nagy francia kedvenc, Jacques Anquetil sorozatos győzelmei új presztízst adtak a meznek. Ezt követően a sárga trikót viselni már valóságos kiváltságnak számított.

A legendás „Kannibál”, Eddy Merckx pályafutása során 96 napon át hordta a megkülönböztető mezt, amely öt Francia Körverseny-győzelemhez segítette hozzá. Ötven napnál többet volt a „maillot jaune” Bernard Hinault, Miguel Indurain és a már említett Jacques Anquetil vállain is.



Nem tűnt el a zöld, Galdoune a fehér alatt azt is viseli…


A jó példának igen hamar követői is lettek, a Giro d’Italián a rózsaszín mez a legjobb kiváltsága, a Vueltán piros mezben feszít az összetett legjobbja, de ezen kívül az egyes versenyek különféle színű, pöttyös, csíkos mezekkel jutalmazzák a részfeladatok első helyezettjeit.


Sőt! A kerékpársportban 1927 óta megkülönböztető mezt visel a világbajnok (hófehér mez szivárvány csíkokkal – valójában az olimpiai ötkarika színeivel: zöld, sárga, fekete, vörös és kék), de „saját” meze van minden ország nemzeti bajnokának is, ezt addig viselheti, amíg meg nem fosztják tőle.


Sárga, zöld, piros, fehér


A közelgő Tour de Hongrie során is hatalmas megtiszteltetés lesz a bringásoknak, akár csak egyetlen nap erejéig is magukra ölteni a Francia Körverseny mintájára sárgában pompázó trikót. S hogy melyik szín mit jelent?


Sárga mez: a összetett egyéni versenyben élen álló versenyző viselheti.
Zöld mez: a gyorsasági pontversenyben vezető kerékpáros viselheti (a részhajrákért, valamint a befutóknál járnak a pontok, a mez viselője lehet a mezőny legjobb sprintere).
Piros mez: a hegyi pontverseny első helyezettjét illeti (a különböző szakaszokra hegyi hajrákat iktatnak be, amelyek során az ott elsőként áthaladókat pontokkal jutalmazzák).
Fehér mez: az összetett versenyben legjobban álló magyar kerékpáros kapja meg.